Killsquad Yeniden Bakış
Erken erişimde geçen 10 ayın ardından.
Yaklaşık 10 ay evvel, o esnada erken erişime yeni çıkmış olan, Killsquad’a ilk bakış atmıştım. Hem top down shooter tarzını hem de hack&slash a-rpg’leri çok seven bir insan evladı olduğum için oyun ilgimi çekmiş; lakin günün sonunda beklediğimi bulamamıştım.
Aradan geçen 10 ayda oyuna 5 adet “büyük” güncelleme gelmiş olmasının ve Steam’in bana oyunun 1 hafta önce güncellendiğini hatırlatmasının ardından, bir Killsquad’a bir şans daha vermeye karar verdim.
Oyunu tekrar yükleyecek erken erişimde geçen 10 ayın ve 5 büyük güncellemenin oyuna neler kattığına göz atacaktım.
Steam, yeni kütüphane düzeni ile, “kütüphane sekmesinin” en tepesinde bulunan bir bar aracılığıyla sahip olduğunuz oyunlardan güncelleme alan yahut yeni bir etkinliğe ev sahipliği yapanları duyuruyor. Killsquad’ın son güncellemesinden de bu vesileyle haberdar oldum. Bana kalırsa oldukça hoş bir özellik.
Ne demek ilerlemem silindi!
Evet planım buydu, oyunu hali hazırda 5-6 saat oynamış olduğum için kaldığım yerden devam eder, yeni çıkan ileri seviye içeriklere daha hızlı ulaşırım diye düşünmüştüm. Oyuna girdikten sonra, o vakte kadar gelmiş olduğum, tüm ilerlemeyi kaybetmiş olduğumu farkedince bir ufak afalladım. Sonra oyunun Steam forumlarına baktım ve oyunun dosyaları tamamen lokal olarak kaydettiğini öğrendim. Yani Steam’in bulut özelliğini açmadığınız sürece kayıtlarınızı manuel olarak yedeklemeniz gerekmekte.
Bunun birebir aynını Grim Dawn’da uygulamakta. Her ne kadar başta problem olabilecek bir unsur gibi gözükmese de, server bazlı kaydın olmaması bu tarz oyunlarda kayıt kopyalama ve dahi hile yapmayı çok kolay bir hale getirmekte. Bu tür oyunlar Co-op içeriğe sahip yapımlar olsalar dahi, açtığı/eklediği hileler sayesinde düşman birliklerini (doğaüstü bir hızda) biçer döver gibi parçalayan, ve size hiçbir şey bırakmayan, takım arkadaşınızın zevkinizin içine edebileceği gerçeğini göz ardı etmemek gerek.
Tamam, bu vesileyle yeni oyuncu tecrübesinin ne hale geldiğini de görürüm dedim kendi kendime ve oyuna başladım.
Tutorial bölümü denilebilecek ilk kontratı başlattığımda, oyunun artık takip edilebilir bir hikayeye ve ayrıca görevler esnasında seslendirmeye sahip olduğunu gördüm. Bu güzel bir şey, zira 10 ay evvel oyun size neyi neden yaptığınızı anlatmakta çekingen davranıyordu. Artık, başarısı ve çekiciliği tartışılır olsa dahi, iyi kötü bir hikaye var ortada.
Killsquad’da uzayın derinliklerinde maceradan maceraya koşan paralı askerleri canlandırıyoruz. Bu nedenle görev veya bölüm yerine, iş olarak aldığınız kontratlar mevcut. Tabi böyle dediğime bakmayın, karşılaştığınız bildiğiniz bölüm seçimi işin aslında.
Yeni oyuna başlarken
Tutorial’ı bitirdikten sonra ise yeni kontratlarım açıldı. Oyunun benim için bulacağı rastgele oyuncularla eşleşip biraz yaratık avlamak eğlenceli olabilir diye düşündüm ve oyuncu ara tuşuna bastım…
Takribi 15 dakika bekledikten sonra oyun benimle eşleştirecek kimseyi bulamadı. Hadi dedim, seviyem düşük, eşyalarım henüz zayıf, belki şu an şu saatte benim seviyeme yakın oyuncu yoktur.
3 tane kontratı tek başıma bitirip eşya seviyemi 25’e getirdiğimde tekrar denedim. Sonuç: yine hüsran.
Bütün tanıtım materyallerinde çok oyunculu/co-op oyunu ön planda tutan bir oyunun, akşam saatlerinde, anlık oyuncu sayısının sadece “80” olması ve uzun süredir günlük olarak aynı anda 100 kişiden fazlasını göremiyor oluşu üzücü.
İlk 6 kontratı bitirip eşya seviyemi 40’ın üzerine çıkarana kadar oyuncu bulamadım sevgili dostlar. O vakitten sonra bulduğum ekip ise muhtemelen dünyanın öbür ucunda yaşıyordu zira oyunlarına bağlandığımda pingim anlık olarak 250 idi. Bu rakam sonrasında kademeli olarak arttı ve senkronizasyon sorunlarının dayanılmaz hale gelmesi akabinde benim oyundan ayrılmamla sonuçlandı.
Tek başına ilerlemenin tarif edilemez rahatl… rahatsızlığı
Oyunu birlikte oynayacak adam bulamayınca bende el mecbur tek başıma ilerlemeye başladım. Veteran kontratların belli bir kısmına gelene kadar herhangi bir sorunum yoktu, ama “o” noktaya (zorluk ivmesinin tırmanmaya geçtiği) geldiğinizde oyun artık size çok oyunculu tecrübe için tasarlandığını hatırlatmaya başlıyor, onu net bir şekilde söyleyebilirim.
“Madem yeni içeriğe gücüm kuvvetim yetmiyor, eskileri grindleyip biraz güçleneyim, belki endgame içeriğine kadar böyle böyle ulaşabilirim” dedim.
Oyunun nerede tıkandığı ve 10 ay önce neden sıkılıp oynamayı bıraktığımı ise işte bu noktada tekrar idrak ettim. Oyundaki bölümler her ne kadar procedural (belli parametrelere bağlı olarak rastgele) oluşuyor olsa da, neredeyse bütün haritalar, basit düşman çeşitleri ve görev tipleri birbirini andırıyor.
Bunu herhangi bir görevi ilk oynadığınızda yahut yeni bir oyuna başlamanın sıcaklığıyla farketmeyebiliyorsunuz fakat görünen köy kılavuz istemiyor, Killsquad kendini çok ciddi bir biçimde tekrar ediyor.
“Bu tarz başka oyunlar da belli bir noktadan sonra kendini tekrar ediyor arkadaşım” diyebilirsiniz. Haklısınız. Fakat o oyunlarda tekrar hissini ya uzun saatler sonunda yaşıyorsunuz ya da oyun her tekrara düştüğünde size bir miktar daha oyalanabileceğiniz yeni bir mekanik sunuyor. Killsquad ise ilk 2-3 saat içerisinde tekrara düşen ve progression (ilerleme) hissini inanılmaz hızlı kaybeden bir oyun.
Bu hissiyatın bir diğer nedeni ise eşya ilerlemesi dediğimiz sistemin tamamen pasif beceriler sağlayan eşyalar üzerinden sağlanıyor olması ve karakterimize görsel anlamda hiçbir katkı sağlamaması.
Oyunda zaten karakterimize görsel anlamda katkı sağlayan, özelleştirme diyebileceğimiz yegane şey kostümler ve onlar da sadece karakterin ana kostümünün muhtelif renklerde sunulmasından ibaret.
Aylar sonra aynı tat
Evet geliştiriciler oyunun erken erişime çıkışının üzerinden geçen 10 aylık süreçte oyuna içerik eklemişler. Fakat bu içeriklerin ekserisi daha fazla pasif beceri ekleyen eşyalar ve oyuna 30-40 saat katlanmayı göze aldığınız takdirde görebileceğiniz 3-4 yeni Boss mücadelesinden öteye geçememiş.
Şu noktada, geliştirici firma olan Novarama’nın anlaması gereken şeyin; oyunu hala aktif oynayan ve bırakmamakta ısrarcı 5 kişi için endgame içerik üretmek yerine, ölmekte olan oyunlarına yeni oyuncuları çekebilecek bir yeniden düzenlemeye gitmek olduğuna inanıyorum. Zira Killsquad, her ne kadar oynanış etmenleri sağlam olsa da, temelinde kusurlar yatan bir yapım.
Yanlış anlamayın, burada bilmişlik taslamak adına böyle bir yorumda bulunmuyorum. Oyunun Steam sayfasına olumsuz yorum bırakan neredeyse herkes benim yukarıda belirttiğim konularda serzenişte bulunmakta.
Umarım geliştirici firma, en kısa zamanda, oyunlarını bir bütün olarak masaya yatırır ve gidişatı gözden geçirip yeni bir yol haritası çizer. Belki o zaman bir 10 ay sonra ayakları yere basan ve çok daha eğlenceli bir Killsquad ile karşılaşabiliriz, belli mi olur.