Pax Nova İlk Bakış
4x uzay stratejilerinde bugün
Pax Nova; Stellaris, Endless Space, Galactic Civilizations ve Masters of Orion serileri gibi 4x uzay stratejisi türünde bir oyun. Bu yapımlardan yegane farkı ise kendisinin şuan erken erişimde olması.
Erken erişim dedim diye hemen yüzünüzü buruşturmayın, yukarıda saydıklarımın bir kısmı da zamanında erken erişime çıkmış ve akabinde başarılı olarak tam sürüme terfi etmişlerdi.
Peki ama Pax Nova, an itibariyle, henüz erken erişimdeyken nasıl bir oyun deneyimi sunuyor? Gelin biraz ondan bahsedelim.
Çok erken erişim
Pax Nova’nın erken erişim olmasından mütevellit bolca bug ve sorunla geleceğini tahmin ediyordum. Sonuçta erken erişime çıkan bir 4x strateji oyunuydu, strateji oyunlarında ihtimaller nasıl sınırsıza yakınsa, doğabilecek sorunlar da o ölçüde çeşitlenmeye müsait olurdu.
Ama oyunun daha açar açmaz çökmesini beklemiyordum. Önce bir şaşırdım, ekrandaki hata raporu gönder butonuyla bir süre bakıştık, sonrasında toparlanıp bir daha denemeye karar verdim. İkinci denememde oyun açılmayı başardı (büyük başarı!).
Oyun açılamayınca içimden “Ulan besmelesiz başladık galiba, ondan oldu” diye geçirmedim değil
Beni karşılayan menü olabildiğine sadeydi. Standart bir oyun menüsünden tek farkıysa seçeneklerin arasından bana göz kırpan “mods” sekmesiydi. Oyunun resmi olarak mod destekleyecek olması güzel bir şeydi tabi, ama erken erişime daha o gün çıkmış bir oyuna herhangi bir mod geliştirilmiş olamayacağına göre beni ilgilendiren şimdilik sadece tek kişilik oyun seçeneği olmalıydı.
Bende daha fazla beklemeden yeni bir oyun açıp Pax Nova macerama doğru ışık hızında yola koyuldum.
Pax Novaya başlarken
Her tür strateji oyununda karşınıza çıkacağı gibi, Pax Nova’da da karşımıza evvela devlet/imparatorluk/ırk seçme ekranı çıkıyor. Oyunda şimdilik 3 tane ırk mevcut. İnsanlar, koca gözlü uzaylılar ve ağaç/materyal bedenli uzaylılar.
Oyun sizden bu 3 ırka mensup fraksiyonlardan birini seçmenizi istiyor. İnsanlarda bu seçenekler militarist, tapınakçı, cumhuriyetçi şeklinde ayrılırken; koca gözlü uzaylılar tüccar, kaşif, yayılmacı; ağaç/materyal adamlarsa savaşçı, üretici, yayılmacı gibi arketipler olarak karşınıza çıkıyor.
Hiçbirini beğenmediniz mi? Pasiflerinden, idare biçimine kadar kendiniz belirleyeceğiniz ve oyunda halihazırda bulunan milletlerin özelliklerinden ortaya karışık oluşturabileceğiniz kendi milletinizle oynayın sizde o zaman!
Evet, oyunda kendi milletinizi oluşturabiliyorsunuz. Ve evet, bu başka 4x oyunlarda da mevcut, fakat erken erişim bir yapımda görmek takdire şayan doğrusu.
Milletinizi seçtikten (yahut oluşturduktan) sonra oyun rastgele olarak oluşturulmuş bir yıldız sisteminin içerisindeki rastgele oluşturulmuş bir gezegende, bir adet koloni gemisiyle başlıyorsunuz.
Öncelikli şunu belirtmem gerek. Bu oyunda herhangi bir lineer hikaye mevcut değil, en azından şimdilik. Çok oyunculu oyun seçeneği mevcut değil. Senaryo seçimi de mevcut değil. Pax Nova’da şuan sadece 4 ayrı kazanma fonksiyonuna sahip bir skirmish modu mevcut.
Oyun alanımız altıgenlere bölünmüş bir dünya yüzeyinden oluşuyor, en azından uzaya çıkana kadar. Bu Civilization benzeri klasik 4x strateji tahtasının üzerinde, altıgenlerde bulunan kaynakları da göz önünde bulundurarak, bir yer seçiyorsunuz ve ilk şehrinizi oraya kuruyorsunuz.
Artık yiyecek, işgücü, teknoloji, arkane toplamalı; şehrinizin çevre kirliliği oranlarıyla ilgilenmeli, halkınızın refahını yüksek tutacak yatırımlar yapmalı ve bütün bunların arasında aynı gezegeni paylaştığınız diğer milletlerle ilişkilerinize özen göstermelisiniz. Ta da, işte klasik 4x formülü!
Fakat işler bu noktada biraz durağanlaşıyor işte. Pax Nova’da diplomasi puanı ve arkane gibi elle tutulamayan pek çok kaynak, sahip olduğunuz teknolojiler-şehirler vs nisbetinde, tur bazında kazanılıyor. Yani her tur sabit bir miktarda kazanabiliyorsunuz. Bunun haricinde her türlü bina ve birim de elbette belli sayıda tur geçerek tamamlanabiliyor.
Bunlar çok yabancı şeyler değil fakat Pax Nova’nın bu tur tabanlı gelişimi ele alma şekli… nasıl desem inanılmaz saçma. Oyunda, hangi fraksiyonu ne şekilde oynarsanız oynayın, ilk 50-100 tur arası iki bina dikme komutu verip, arada yeni teknoloji araştırıp, kolcu aracınızla gezegeni keşfedip turu bitirmekle geçiyor. Bu kadar, koca gezegende başka bir şey yapamıyorsunuz. Oyunun yaklaşık ilk 100 tura tekabül eden kısmı tam bir tur bekleme simülatörü olarak işliyor. Oyunda mikro yönetim unsurları da zayıf olduğundan bu süreç içerisinde ekrana bön bön bakmaktan başka yapacak hiçbir şey bulamıyorsunuz.
İlk 100 turdan sonra işler hareketlense de, bu tur bekleme işi maalesef yine tam olarak çözülmüyor.
Pax Nova ayrıyeten -an itibariyle- oldukça temel işlevlere sahip bir oyun durumunda. İsmi 4x strateji, ama derinliğe sahip değil. Diplomasiyi çözdüğünüz vakit artık her şey tek taraflı ve sizin lehinize işliyor. Oyunda minör fraksiyonlar varla yok arasında. Uzay seyahatinin ve güneş sisteminin neredeyse hiçbir işlevi yok zira uzaya kolonileşme işlemlerine girişene kadar oyunu, büyük bir ihtimalle, kazanmış oluyorsunuz.
Tabi oda Pax Nova’nın bugları kazanmanıza müsaade ederse…
Buglar keşke bir uzaylı çeşidi olsaydı
Pax Nova hatrı sayılır miktarda bug’a ve teknik soruna sahip bir yapım. Erken erişim olmasına rağmen bunların bazıları (ünitelerin düşmana saldırmasını engelleyen bug gibi) kör göze parmak niteliğinde karşımıza çıkınca insan ister istemez bir hiddetleniyor.
Misalen turun bitmesini engelleyen bir bug yüzünden tam 36 tur önceki kayıt dosyama dönüş yapmak zorunda kaldım. Bir başka seferinde düşmana saldırmamı engelleyen bug yüzünden 4 bölük askeri birimim telef oldu. Bir defasında da müttefik devletimle sahip olduğumuz şehirlerin hakkını karşılıklı takas ettik, o benimkini alırken onunki bana geçmedi. Bunlar gibi onlarca bug oyunda mevcut.
Ayrıca, görsel anlamda etkileyici bir oyun olmamasına rağmen, Pax Nova’da bir takım performans sorunları olduğu da aşikar.
Erken erişim denmesinin bir nedeni var
Bütün bu yazdıklarımın ışığında siz zaten nereye varmak istediğimi çoktan anlamışsınızdır, lakin ben her ihtimale karşın bir daha belirtmiş olayım: Pax Nova erken erişimin çok erken aşamasında bir oyun. Gelecek vaat ediyor, iskeleti kaliteli fakat şuan almak pek akıl kârı değil.
Pax Nova’yı almayı düşünenlere oyunu istek listelerine eklemelerini ve 3-4 ay sonra oyunun ne durumda olduğuna göz atmalarını öneririm. Eğer o zaman, oyuna geliştirici desteği kesilmemiş, eli yüzü düzgün güncellemeler de almışsa, kesinlikle değerlendirebilirsiniz.
Trackback: Pax Nova Nasıl Bir Oyun? - Oyun Fest